Upprörd.

2012-04-24 - 10:40:04
Vissa saker jag läser kan jag faktiskt bli riktigt upprörd över, t ex dom som skriver om unga mammor och själv inte är en.
Jag har pratat med en super trevlig tjej som har frågat lite saker om att vara ung mamma hur man klarar sig på vissa saker osv och jag har självklart svarat till ett trevligt svar precis som man gör som människa. Hon sa även själv att hon vela bli ung mamma men då syftade hon tydligen på 25år vad jag förstod. Gick in på hennes blogg idag och kollade och då hade hon skrivit ett jätte långt inlägg om unga mammor och självklart gick jag dit och läste egenom det hela.
Visst borde det finnas en gräns på att vara ung mamma men det finns det ju inte så jag tycker det är okej att vilken ålder man än är i,alltså man kan ta hand om sig själv och man gör allt för sitt barn, ger den kärlek och allt den behöver så är det absolut inget fel med att vara mamma.
Att gå ut skolan tycker hon t ex att man ska ha gjort och absolut visst är det bra men det är väl inget måste för att vara en bra förälder? Utbildning är ju hur bra som helst att ha men varför stressa så med livet, gör det man vill för utbilda sig det hinner man också med. Jag hade tänkt att börja plugga nu efter att våran dotter har kommit och jag ammat klart osv. Då vet jag vad jag vill bli och då vet jag vilken linje osv jag ska gå för att få just den utbildningen, så tanketid är ju också bra.
Hon tycker även att man ska ha råd att skämma bort sitt barn med att låta dom resa osv, men då ser hon flera år frammåt i tiden eller hur? När min son är 16 år så har jag förhoppningsvis ett jobb eftersom det är 15år kvar dit. Det spelar ingen roll om dom inte får åka på sin första utlandsresa då dom är 1år, jag åkte på min första som jag minns vid 13års ålder och mina föräldrar har alltid haft jobb osv och vi har haft råd, men det är väl roligare och åka då barnen minns också vidare? Min son har mer nya kläder än vad jag någonsin själv har ägt. Man är inte rik som mamma och pappa utan jobb men man får välja bort lite saker också. Man kan t ex inte gå och shoppa till sig själv hur som helst klart ens barn ska ha nya kläder, skor, leksaker och allt det där och våran son han har nästan för mycket saker av allting. När det har gällt våran son så har vi aldrig tänkt detta har vi inte råd med om det inte gäller tex en sprillans ny barnvagn, denna tjej som har skrivit inlägget tror att man har inte råd att ge sitt barn någonting men vi har ändå mer pengar än vad hon tror.
Det jag vill säga med detta inlägg är att unga mammor vi är unga mammor och vi är inte rika precis som ni äldre, ni är inte heller rika. Vi har råd med allt som våra barn behöver, dom får all kärlek dom behöver och vi har råd att betala dagis t ex. Så öppna gärna era munnar om ni är unga mammor men är ni inte mammor så behöver ni inte ens säga något, eftersom ni faktiskt inte vet någonting.

Ni har väl inte glömt bort min frågestund som jag tänkte avsluta imorgon eller så, fråga på nu! Klicka här för att komma till frågestunden.
Postat av: jennieefer

jag tycker inte att om man är 18 år eller äldre, är "ung" mamma. okej att man är ung, men man är myndig och räknas som vuxen. sen kan man inte hålla på och säga att man inte ska skaffa barn vid en viss ålder eller att man är en bättre förälder för att man är 35. det är hur mogen man är som person, och pengarna ska inte spela nån som helst roll. pengar är ingenting i jämförelse med kärlek! och utan pengar blir man aldrig då det finns mååååååååånga bidrag man kan få, som socbidrag, föräldrapenning, barnbidrag, underhållsstöd, osv.

tycker det är starkt av dom som inte är (för att överdriva) miljonärer att klara av en vardag och behöva tänka på ekonomin. jag vet själv hur det är med lite pengar, och då är jag ensam, utan barn! strunta fullständigt i vad folk tycker sara, huvudsaken är att du vet att ni har det bra :)

2012-04-24 - 11:40:05
URL: http://jennieefer.blogg.se/
Postat av: Edith

Jag var lite orolig att du skulle ta illa upp om du läste mitt inlägg, för jag syftade verkligen inte på dig utan på något jag såg på TV och diskuterade med en kompis och jag var tvungen att skriva av mig.



MEN jag tycker att du har fel när du skriver att man måste vara ung mamma för att få ha åsikter om unga mammor. Det är som att säga att man måste vara hundägare för att få ha åsikter om hundägare, eller vara misshandlare för att få ha åsikter om misshandlare. Jag måste ju få tycka och tänka och jag har både sett och hört unga mammor IRL som gett mig underlag för min text.



Jag förstår att du har råd att ge ditt barn allt det behöver och det är såklart jättebra! Det skulle jag säkert också ha, men jag skulle aldrig välja att skjuta upp gymnasiet i flera år, stå över nästan allt jag själv vill göra för att kunna ge barnet mat osv. Just eftersom jag KAN välja. Jag kan välja att vänta tills jag är klar med skolan och har fått ett bra jobb och kan stå på egna ben och försörja både mig själv och barnet med egna pengar.



Ta t.ex. bloggen Micahs.se. Hon blev gravid när hon var 14 och absolut inte mogen nog att bli mamma. Hon skadade sig själv och sin pojkvän fysiskt och blottade sig väldigt i bloggen. Dessutom åkte hon in på ungdomshem och barnet togs ifrån henne. Det kan mycket väl ha hänt även om hon hunnit bli 20-30 innan barnet kom, men jag tror inte det. Hon var för ung och det blev för mycket, och jag tror inte att barnet kommer att må så bra av att läsa hennes blogg när det blir äldre och få höra av kompisar att hennes mamma lagt upp bilder på när hon skär sig osv.



Nu är det här ett extremfall men ändå.

2012-04-24 - 12:18:50
URL: http://dith.blogg.se/
Postat av: -

Klart man ska få ha en åsikt fast man inte e ung mamma...

2012-04-24 - 12:31:56
Postat av: Marika

Klart man kan ha en åsikt, men man kan aldrig yttra sig om hur det är att vara ung mamma om man aldrig har varit en ung mamma själv, men sen handlar det om att vara barn och mamma, det är en annan sak, om man inte kan ta hand om sig själv ska man absolut INTE skaffa barn!



Jag har inte gått ut skolan och jag är också ung mamma! Jag får inte ut mycket pengar i månaden heller och min man tjänar så det precis går runt. Men vi klarar oss hur bra som helst. Vi sparar undan iaf några hundra i månaden till våran son och alla småmynt lägger vi i hans sparbössa. Finns så mycket sätt man kan spara på :) Och man kan skämma bort sitt barn fastän man inte tjänar en förmögenhet ;) Men visst skulle jag vilja ha ett jobb och tjäna bra med pengar.. Men jag har ingen aning om vad jag vill bli, söker vikarie jobb och står som vikarie. Sak börja plugga upp gymnasiet snart men det måste ske NÄR jag vill och NÄR jag känner att jag har orken...

2012-04-24 - 13:07:13
URL: http://mahrikad.blogg.se/
Postat av: Monia - mamma till Tuvalie

åsikt tycker jag man ska få ha fast man själv inte är ung mamma. Jag räknas inte till ung mamma eftersom jag är 24, men jag vistas runt många unga mammor, så det är klart jag har en åsikt och rätt att yttra mig :)



Dock förstår jag inte varför folk jämt tjatar om att man ska gå ut skolan och skaffa sig ett jobb innan man har barn?! Alltså, visst vill man sitta i kassan på ICA så kan man ju göra det då när man gått ut skolan, men de flesta högre betalda jobben idag kräver FRUKTANSVÄRT många år i skolan, högskola, universitet, praktik och vidareutbildning. Det betyder alltså att man ska vara 45 och ha jobbat några år innan man skaffar barn...? Ungen kommer ju få Down Syndrom för fan. Och nå syskon är det inte att tänka på för då har man hunnit blivit pensionär och äggen är ur funktion!



Det är klart man ska (om man vill) skaffa barn när den biologiska klockan ringer - och det är faktiskt för oss kvinnor i 20-årsåldern! =)



2012-04-24 - 18:32:11
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: Z A N D R E A ´S . ♥ v ä r l d ♥ Mamma till Joline!

Måste man skämma bort sitt barn? Alltså, visst jag köper fan allt åt Joline och inget åt mig själv. Det är ju ett val. Men varför skämma bort? Och jag fattar inte hysterin kring unga mammor. Jag har själv alltid tyckte unga mammor är otroligt starka som klarar av ansvaret med att uppfostra ett barn. Det är inte alla som gör det :) Förstår exakt vad du menar också. Och sen måste man inte ha jobb osv för att skaffa barn. Barn kan komma oplanerat och det är bara att gilla läget :) Man har hela livet på sig att utbilda sig och skaffa jobb.

2012-04-24 - 19:43:01
URL: http://zandrea.blogg.se/
Postat av: Marika

Ja, men eller hur. Båda föräldrarna behöver absolut inte ha jobb, men det underlättar.

Men vill man få det att gå runt så får man det att gå runt.

Men som sagt, vissa unga mammor är hur bra mammor som helst! <3

2012-04-24 - 22:57:12
URL: http://mahrikad.blogg.se/
Postat av: Malin - mamma till Savannah

Ja folk kanske ska ta reda på fakta först innan dom lägger sig i en massa och tror dom är bättre...

2012-04-25 - 22:46:16
URL: http://elinorsdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!